مقالات

روان شناسی نور در مبحث نورپردازی ساختمان

روان شناسی نور در مبحث نورپردازی ساختمان


 
در حال حاضر، نورپردازی نمای ساختمان بسیار مورد اهمیت قرار گرفته است، چرا که مسئولین محلی نورپردازی نمای ساختمان های مسکونی و به خصوص  تجاری خود را یک ارزش افزوده به حساب می آورند. جلوه دادن ساختمانی با نور مناسب یا فراهم آوردن تصویر مثبت منسجمی از طریق ایجاد یک محل بسیار زیباتر و مطمئن تر که دارای مزیت اقتصادی یا معماری باشد برای مسئولین بسیار مهم است. برای رسیدن به این هدف، طراح نورپرداز می بایست طرح زیبا و هوشمندانه ای را ارائه دهد. امروزه هنوز هم لازم است تا نورافکن های بکار رفته در نورپردازی نما ها هم چنان مقاوم و محکم باشند، همچنین می بایست کم مصرف باشند تا مانع از ایجاد آلودگی نوری غیر ضروری شوند. یک طراح نورپرداز ماهر می تواند تمام این عوامل را با تعداد بسیاری نورافکن که به طور خاص به کار گرفته است را با دیگر کارهای نورپردازی نما هماهنگ کند
نورپردازی را می توان به عنوان عاملی محرک در کاهش و یا افزایش نیرو و ایجاد موقعیتی شایسته برای به انجام رساندن کارها به کار برد. در حقیقت نسبت و تناسب میان سه نوع نورپردازی-نورپردازی پس زمینه، نورپردازی محیط کار و نورپردازی اصلی – فضای کلی مکان را تعیین می کند.

فضایی که قسمت عمده آن توسط نورپردازی دورنمای عقب روشن می شود معمولا نوری منتشر شده و تخت دارد و قسمت کوچکی که نور محوطه کار یا نورپردازی اصلی دکور را شامل می شود معمولا دارای سایه روشن اندک و در محوطه ای عموما خنثی است. چنین محیط هایی برای کارهای بصری مانند مطالعه و کار مناسب است. اما نوری که زیاد از حد منتشر شده باشد ،محیطی کسل کننده و بدون سایه و تضاد ایجاد می کند که باعث برانگیخته شدن واکنشی مشابه روزهای ابری در انسان می شود.
 
فضایی که توسط اندکی نور منتشر و مقدار بیشتری نور متمرکز روشن می شود، محیطی است پر تضاد که نور و سایه ای پر رنگ دارد. این نوع نورپردازی تحریکات را افزایش می دهد و حالات خاصی را بر می انگیزد.
فضایی که به این روش نورپردازی شده است روی افراد ساکن در اتاق تاثیر منفی می گذارد. کنتراست یا سایه روشن، از راه جلب توجهات و نظرها به سوی خود، باعث جهت دهی بصری وتمرکز بیشتر می شود. در مجموع، افراد برای انجام دادن کارهای مشکل و پیچیده احتیاج به فضایی کم محرک دارند تا احساس راحتی کنند. محیط های نورانی و پر محرک به منظور انجام دادن فعالیتهای معمولی روزمره مناسب اند. زیرا درجه تضاد بالا حس همکاری و شادی را در انسان به وجود می آورد. نورپردازی خوب نیاز های انسان را برآورده می کند. همچنین با پس زمینه فضا تناسب می یابد و به بافت، رنگ و شکل (فرم) اسباب و لوازم فضا جلوه ای زیبا می دهد. برخلاف این حالت، نورپردازی ناصحیح است، که در فرد حسی آزار دهنده ایجاد می کند. نورپردازی نامناسب می تواند محل را آکنده از جوی ناراحت کند یا ساکنان آن محل را عصبی، نگران و مضطرب سازد، فرد مدام این حس را با خود دارد که گویی عاملی در میانه، درست و به قاعده نیست. حتی ممکن است نور کم و حساب نشده موجب سردرد، خستگی چشم، اضطراب یا حتی تصادم به دلیل دید کم شود.
 
از این رو شرکت نورپردازی نماتکس با داشتن کادری مجرب جهت طراحی و اجرای پروژه های نورپردازی اصولی در خدمت شما سروران گرامی می باشد. .پیشاپیش از حسن همکاری شما  کمال تشکر را داریم.