مقالات

استفاده از نورپردازی در فضای باز برای ایجاد یک واحد شهری

استفاده از نورپردازی در فضای باز برای ایجاد یک واحد شهری

 موضوع فضای سبز شهری همواره از بحث های جذاب است. بسیار لذت بخش است که ما به کوچکترین فضای خصوصی در محیط باز دسترسی پیدا کنیم و این فضا در شهر شلوغ ما می تواند، به مکانی برای آرامش و صلح تبدیل شود.

سه عامل اساسی:

زمانی که یک واحد شهری به وجود می آید در بیشتر مواقع یک سوال بدون جواب وجود دارد و آن این است که چگونه آن جا را روشن کنیم . در مورد نورپردازی در فضای باز به ویژه فضاهای کوچکتر شهری سه قانون اصلی وجود دارد.
·     تمرکز بر صمیمیت و نور محیط
·     ایجاد نقطه کانونی
·     ساده نگهداشتن فضا

1-تمرکز بر صمیمیت و نور محیط

این موضوع برای ما یک مساله مهم در فضای باغ شهری است. شهروندان معمولا در فضای باز کوچک چند منظوره هستند. شما ممکن است در آخر هفته میزبان باشید و یا شب بعد بی حوصله در کنار آتش، کتاب بخوانید.
برخلاف فضاهای داخلی که می توانیم تعادل را بین نور، محیط تزیین شده و صدا برقرار کرد، وظیفه کلی روشنایی در فضای باز این است که ما بتوانیم حس مهمانن نوازی و خوشامدگویی همراه با تابش نور متمرکز ایجاد کنیم.
برای رسیدن به این هدف می توانیم با توجه به سبک معماری (سنتی، مدرن) و محل نصب (داخلی، خارجی) قطعه مورد نظر را انتخاب و استفاده نماییم.
 
2-  ایجاد نقطه کانونی
 
ایجاد نقاط کانونی کلید روشنایی در فضای باز عالی است و  تصویر الهام بخش ما در این مورد آتش است. در تاریکی یک جنگل، آتش می تواند درخشان، مرکزز خوشامدگویی و جذاب باشد. مهم این است که شما در شب نباید در تلاش برای روشن کردن تمامی باز خود باشید و اجازه دهید بعضی از گوشه ها تاریک باشند. بنابراین تصمیم بگیرید که نقاط کانونی شما چه مکان هایی هستند و قطعاتی انتخاب کنید  که می توانید این نقطه کانونی را درخشان کند.

3-    ساده نگهداشتن فضا

نورپردازی یک حیاط بزرگ یا یک مسیر طولانی مجموعه ای  از چالش های منحصر به فرد را ارائه می دهد. لوازم نور پردازی بی شماری مربوط به معماری جهت روشن کرد و نشان دادن راه­ها و ورودی ها وجود دارد، و استفاده از اکثر آن ها برای روشنایی باغ شهری غیر ضرری است. تمرکز بر روی یک نقطه دنج برای صرف یک فنجان قهوه یا فضایی برای خواندن یک کتاب یا یک روشنایی خاص به برجسته کردن واحدهای زیبای شهری کمک خواهد کرد.