مقالات

نورپردازی سازه  چادری

نورپردازی سازه چادری

 تاریخچه سازه های کششی
این نوع فرم ساخت و ساز در اواخر قرن بیستم به طور درست درک شد و استفاده از آن گسترش پیدا کرد. سازه های کششی دیرزمانی است که در چادر ها و توسط طناب مهاردر پارچه آن پیش تنیدگی ایجاد و امکان تحمل بار ها را به آن می دهد استفاده می شود. مهندس روس ولادمیر شوخاف از اولین افرادی بود که محاسبات قابل استفاده ای را برای محاسبه تنش ها و تغییر شکل های سازه های کششی بسط داد. 
آنتونی گائودی از این اصول به صورت عکس برای تولید سازه ای که خالصا در فشار باشددر کلیسای Colonia Guellاستفاده کرد.
او یک سازه ی معلق از کلیسا ایجاد کرد تا بتواند نیرو های فشاری را محاسبه و هندسه ستون ها و طاق ها را بدست بیاورد. این اصول بعدا بوسیله مهندس و معمار آلمانی فری اتو که از این ایده در ساخت نمایشگاه آلمان در Expo 67 مونترال الهام گرفته بود مورد بهره برداری قرار گرفت. اتو بعدا از این ایده برای سقف سازه ای ساختمان المپیک مونیخ برای مسابقات تابستانه 1972 بهره برد.
  
نورپردازی سازه چادری:
بدلیل قابلیت پخش نور در پارچه های سازه چادری ، نورپردازی در پروژه های اجرا شده در زیبایی و جلب توجه آنها بسیار موثر می باشد. سقف های پارچه ای کافی شاپ ها، غرفه های سازه پارچه ای و سایبان پارکینگ ها از جمله کاربرد های سازه چادری است که نورپردازی در آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. راه های متفاوتی برای نورپردازی این پارچه ها وجود دارد که با توجه به کاربرد داخلی و یا خارجی سازه های کششی بهترین نوع نورپردازی انتخاب می گردد که در ادامه این مقاله به آن پرداخته شده است.
 
http://namatex.com/uploads/posts/2016-06/1466841759_mahoot-124.jpg

 

برای ارائه پیشنهاد جهت نورپردازی مناسب با چندین متخصص نور پرداز مشورت شد تا بهترین گزینه برای نورپردازی سازه چادری با توجه به کاربرد آنها مشخص گردد. گزینه های متفاوتی مانند نورپردازی مستقیم برای فضاهای داخلی گزینه مناسبی است در حالیکه برای سایبان های پارچه ای در فضای باز نورپردازی به سمت بالا پیشنهاد می گردد تا نور به خوبی روی سطح پارچه پخش گردد. در مواردی که کاربرد سازه چادری غرفه نمایشگاهی باشد، راه های بسیار متنوعی وجود خواهد داشت که برخی از آنها در ادامه بررسی شده است.
 
نورپردازی LED
LED یکی از شیوه های متداول در نورپردازی در سال های اخیر می باشد. LED ویژگی های منحصر به فردی از قبیل تغییر رنگ، نور زیاد و ایجاد حرارت محدود و کار کرد بسیار آسان دارد. این شیوه نورپردازی بیشتر برای کاربرد های فضای داخلی و یا نمایشگاه ها بر روی پارچه های سازه چادری کاربرد دارد. به دلیل کوچکی لامپ های LED مخفی کردن آنها در سایبان چادری بسیار ساده خواهد بود و زیبایی فرم چادری را تحت تاثیر قرار نمی دهد. بدلیل قابلیت تغیرر رنگ LED پارچه های بکار گرفته شده سفید رنگ خواهد بود تا ترکیب رنگ های ایجاد شده مناسب و چشم نواز باشد.
 
نور پردازی از پشت (Back-lighting)
ویژگی نورپردازی از پشت در سایبان های پارچه ای، مخفی بودن منبع نور در آنها می باشد. این نورپردازی در نمایشگاه ها کاربرد دارد. این شیوه نورپردازی در کنار معماری منحصر به فرد سازه کششی زیبایی خاصی به سازه خواهد بخشید. در این نوع نورپردازی می بایست توجه کرد تا منبع نورانی باعث ایجاد لکه نورانی در روی پارچه نگردد.
 
نور پردازی از جلو (Front lighting)
نورپردازی از جلو یکی از شیوه های بسیار عالی برای نورپردازی سایبان های پارچه ای است. بدلیل قوس های قائم بر هم در سازه های کششی، زیبایی و تأثیر نورپردازی در آنها دو چندان می گردد. با نورپردازی مستقیم ، قوس ها و بیرون زدگی های سازه بیشتر به چشم آمده و سازه عظیم و مستحکم به نظر می رسد.شرکت نماتکس دربسیار از پروژه ها به عنوان مشاور ، طراح ومجری نورپردازی محوطه و سایت پروژه اقدام به طراحی و نورپردازی سازه های چادری و کششی نموده است. . امید است که با یاری شما سروران گرامی توانسته باشد جلوه هایی زیبا از نورپردازی حرفه ای را ارائه نماید.
 
کلمات کلیدی:شرکت نورپردازی نماتکس-نورپردازی سازه چادری-نورپردازی سازه کششی