مقالات

مفهوم نورپردازی موقت و اهمیت و ضرورت

مفهوم نورپردازی موقت و اهمیت و ضرورت

مفهوم نورپردازی موقت

  نورپردازی شهری ابعاد و حوزه ­های متنوع و وسیعی دارد، یکی از این حوزه ­ها، نورپردازی موقت است. این نوع نورپردازی، برای رویدادهای خاص، مناسبت­ها و جشن­ها مورد استفاده قرار می­گیرد که هدف اصلی آن ایجاد یک فضای منحصر به فرد و به یادماندنی در هنگام شب است.

     تأکید بر موقتی بودن چراغانی­ ها به این دلیل است که رها کردن ابزار و تجهیزات این امر، برای مدت طولانی و بلا استفاده ماندن روی نماها یا نقاط دیگر در سطح شهر که معمولاً به صورتی فرسوده و آلوده در روز قابل روئت هستند، در منظر روزانه شهر اغتشاش بصری ایجاد می­کند. این مورد در طولانی مدت منجر به تخریب و یا فرسوده شدن تجهیزات نورپردازی موقت شده که باعث غیرقابل استفاده شدن آن­ها می­شود.

نورپردازی موقت

 

     از آنجایی که شرایط زندگی شهری امروزی منجر شده که فعالیت­های شهروندان تا ساعاتی از شب ادامه داشته باشد و با توجه به اینکه شهرهای امروزی تبدیل به مکان­های شبانه ­روزی شده­ اند، می­توان از این فرصت برای ایجاد محیطی مطلوب استفاده کرد. با در نظر گرفتن این نکته که تا امروز توجه چندانی به نورپردازی در ایام ویژه و رویدادهای خاص نشده، بخش اعظمی از نورپردازی های موقتبه صورت خودجوش توسط مردم در اعیاد و مناسبت­های مذهبی اجرا شده است اما با وجود زیبایی این نورپردازی­ ها متأسفانه مشکلات زیادی به همراه داشته ­اند. از جمله این مشکلات می­توان به ایجاد خطر برای شهروندان در اثر نصب و اجرای نا ایمن، مصرف بالای انرژی، مغضوض ساختن منظر روز به دلیل طراحی و استفاده نامناسب تجهیزات و... اشاره کرد که این مسائل اهمیت توجه به نورپردازی موقت را دوچندان می­سازد.

اهداف نورپردازی موقت

نورپردازی شهری عملکردهای مهمی چون موارد زیر دارد:

عامل سرنوشت­ ساز جهت شکل دادن به خانه­ها و محل کار در شهرها

افزایش احساس امنیت

کمک در مسیریابی در داخل شهر

برجسته کردن المان­ های قابل توجه شهر

ایجاد حس زندگی در مناطق داخل شهری

ایجاد رابطه­ ی سلسله مراتبی بین نواحی مختلف شهر

کمک به ایجاد زندگی اجتماعی و ارتباطات مردمی


نورپردازی موقت از جمله سنت­های دیرین کشور ماست که همانند سایر کشورها اهداف خاصی را دنبال می­کند.

مهم­ترین این اهداف عبارتند از:

v بزرگداشت رویدادهای ملّی و مذهبی

v تأکید و تقویت هویت و شخصیت فضاهای شهری

v زیباسازی و ارتقای کیفیت منظر شبانه

v افزایش سرزندگی فضاهای شهری

v تشویق و تقویت مشارکت شهروندان در مدیریت عرصه عمومی

v ارتقاء کیفیت هنرهای همگانی شهری و ترویج ایده ­پردازی خلاقانه

v صرفه­ جویی در مصرف انرژی