مقالات

نورپردازی فروشگاه ها و مراکز خرید

نورپردازی فروشگاه ها و مراکز خرید

یکی از اهداف اصلی در مراکز خرید و فروشگاه ها آن است که با ایجاد جذابیت های مختلف باعث شود مردم مدت زمان بیشتری را در آنجا سپری کنند و خرید بیشتری انجام دهند. نورپردازی نقش بسیار مهمی در ایجاد یک محیط دلپذیر با ویژگی های منحصر به فرد دارد و می تواند کل مجموعه را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از نکات مهم در نورپردازی مراکز خرید مصرف انرژی است، طبق تحقیقات انجام شده بیشی از نصف انرژی مصرف شده در مراکز خرید توسط سیستم روشنایی مصرف می شوند. استفاده از نور طبیعی و کنترل هوشمند نور مصنوعی می­تواند تاثیر زیادی در کاهش مصرف انرژی داشته باشد.
 
 
روشنایی عمومی مراکز خرید باید محیطی گرم و صمیمی و جذاب را ایجاد کند که هم نیاز مشتریان و هم کارکنان مجموعه را تامین کنند همچنین نورپردازی باید با معماری و طراحی داخلی هماهنگ باشد و راهنمای مشتریان در انتخاب مسیر باشد. کانون های توجه باید در نزدیکی فروشگاه ها ایجاد شود تا مشتریان خود به خود به سمت آنها کشیده شوند.
ورودی، راهروهها فضاهای خدماتی مانند رستوران ها و ..و فروشگاهها قسمت های اصلی مراکز تجاری را تشکیل می دهند. ورودی ها باید به طور واضح قابل تشخیص باشند و نورپردازی آنها جذاب باشد و مردم را تحت تاثیر قرار دهد. جهت نورپردازی این قسمتها می توان  هم از چراغ های دکوراتیو یا چراغ های خاص برای مثال با سطوح نورانی بزرگ و هم از افکت های نوری مانند نور رنگی، کنتراست و....استفاده کرد.روشنایی حاصل از سطوح نورانی نور ملایم با سایه های کم ایجاد می کند درحالیکه روشنایی حاصل از نورهای تاکیدی با ایجاد کنتراست های مختلف یک فضای نمایشی به وجود می­آورد.

 
راهروها فضاهای ارتباطی بین قسمت های مختلف هستند. نورپردازی راهروها باید روشنایی لازم جهت رفت و آمد، معاشرت مردم با یکدیگر و شناخت محیط اطراف را فراهم کند. نورها نباید روشنایی ویترین فروشگاهها را تحت تاثیر قرار دهد. برای جلوگیری از بازتابش نور در شیشه ویترین ها می توان از چراغ های دارک لایت استفاده کرد. نورپردازی در فودکورت ها و سایر فضاهای مهمان پذیر باید محیطی آرام و لذت بخش ایجاد کند تا مشتریان بتوانند کمی دور از هیاهو در آنها به استراحت بپردازند. برای آنکه مهمانان در این فضاها احساس راحتی کنند و بتوانند از اقامت خود لذت ببرند باید درک درستی از فضای آن داشته باشند. روشن کردن سطوح عمودی به درک بهتر فضا و ابعاد آن کمک می­کند.